اخبار و مصاحبه
شماره : 31655
۹:۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱
محقق و عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس:
سازماندهی نیروی انسانی نقش مهمی در ارتقای کارآمدی دارد

علیرضا صدرا با بیان اینکه کارآمدی شامل کارآمدی زیرساختی، ساختاری و راهبردی است، گفت: سازماندهی نیروی انسانی نقش بسیار مهمی در ارتقای کارآمدی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رساین بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و به منظور آشنایی بیشتر مستعدان با ابعاد مختلف اسلام و نگاه همه‌جانبه اسلام به موضوع دولت‌سازی، نشست «ارتقای کارآمدی جمهوری اسلامی» به همت بنیاد نخبگان استان کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد.

در این نشست، علیرضا صدرا؛ محقق و عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس گفت: کارآمدی شامل کارآمدی زیرساختی، ساختاری و راهبردی است که البته کشور به دلیل فرهنگ ایرانی-اسلامی از نظر زیرساختی مشکلی ندارد.

وی افزود: امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور وجود دارد. جهت‌گیری‌ها در کارآمدی دو دهه انقلاب به ویژه در حوزه اجرا، بیشتر در بخش آبی و خاکی مانند احداث سدها، نیروگاه‌های برق بود و دو دهه دوم انقلاب در بخش صنایع نفت و پتروشیمی مانند احداث پالایشگاه بود؛ نهایتاً از ابتدای دهه پنجم انقلاب تا چند دهه آتی باید روی نیروی‌انسانی متمرکز شد.

این محقق با بیان اینکه سازماندهی نیروی انسانی نقش بسیار مهمی در ارتقای کارآمدی دارد، اظهار داشت: در گذشته تاریخ ایران چرخش قدرت و چرخش نخبگان معمولاً به صورت مسالمت‌آمیز نبود و به همین دلیل همیشه دوره‌هایی از نابسامانی و عدم‌ثبات وجود داشت؛ اشکال دیگر وارد بر حکومت‌های گذشته، این بود که  مردم‌مدار نبودند؛ یعنی نقش مردم صرفاً در استقرار نظام سیاسی تأثیر داشته و در فرآیندها بی‌تأثیر بودند؛ یعنی عرصه، عرصه همراهی مردم نبود ولی با انقلاب‌اسلامی عملاً مردم میدان‌دار تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شدند و نقش مردم به یک نقش واقعی تبدیل شد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در واقع انقلاب و جمهوری اسلامی برای مردم نقش مردم‌داری و مردم‎‌مداری قائل بود که مشارکت در انتخابات یکی از نمودهای عینی آن است.

صدرا با بیان اینکه استراتژیست‌ها معتقدند که قدرت از غرب به شرق در حال گذار است، یادآور شد: پیش‌بینی شده که چین قدرت اقتصادی دنیا، روسیه قدرت نظامی دنیا، هند قدرت نرم‌افزاری دنیا و ایران پیشگام قدرت نرم در دنیا و به تعبیری قدرت معنوی است و این بسیار مهم است. ایران به واسطه زیرساخت‌ها در جهات معنوی و ایدئولوژی اسلامی و بحث فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی، جایگاه مهمی داردکه می‌توان با اتکا به این ظرفیت‌ها کشور را در عرصه کارآمدی تقویت کرد.

©2023 . All Rights Reserved